Frågor & Svar
1. Beställning
När du valt vad du vill handla skall du gå till kassan. Det är viktigt att du uppger i kassan korrekta kontakt och leveransuppgifter. När du genomfört din beställning är den bindande, i samband med din beställning lagras även ditt IP nummer. I våra priser ingår alla avgifter så som eventuellt tull etc dock tillkommer en mindre fraktkostnad för hela ordern, detta är för att förenkla för alla kunder att veta att inga ytterligare avgifter tillkommer utöver fraktkostnad. Det pris som visas i kassan i våran webbshop när du utför din order är det pris du betalar.
2. Betalning
Betalning sker direkt till företagets IBAN konto, efter din beställning får du en betalningsinstruktion till den e-post du angett i din beställning per automatik. Den vanligaste betalningen kallas för SEPA (Single Euro Payment Area). Detta är en så kallad utlandsbetalning och tar normalt sett 1-2 bankdagar (vissa banker längre tid). Du utför din betalning enkelt via din internetbank eller hos ditt närmaste bankkontor. I vissa fall kan du också betala via andra ombud som hanterar utlandsbetalningar så som Moneygram eller Western Union. Du kan också göra en betalning till IBAN konto via tex appar så som REVOLUT, WISE, PAYSEND,LUNAR,BLACKCATCARD då betalar du vanligtvis med ditt betalkort och sedan skickar din betalning till valt IBAN via deras system.
För att hantera din order snabbare kan du skicka ett bevis på din betalning till: ekonomi@balkandiesel.se eller registrera betalningsbekräftelse på våran webbplats med endast ordernummer och uppladdad fil.
Kontrollera även i SPAM/SKRÄPPOST ifall du inte fått något mail från oss. Har du inte fått något mail skall du kontakta kundtjänst via chatt eller per telefon så hjälper de dig.
3. Leverans
Efter bevis om betalning eller mottagen betalning skickas din order inom 7-25 arbetsdagar beroende på vad för produkter du har beställt. Så fort ordern lämnar våran central får du ett sms/e-postmeddelande att din order är under transport. Du får också ett telefonsamtal från chauffören innan leverans sker så ni kan bestämma en tid som passar er båda. Det är viktigt att du själv eller annan mottagare är på plats när leverans sker, om ingen finns på plats är det risk att lossning inte sker på korrekt plats.
4. Ångerrätt
Nedan beskrivs vad som ger dig ångerrätt och eventuell återbetalning:
- Skadad behållare (läckage)
- Alger eller annan synlig beläggning
- Ingen deklaration på tanken
(varje behållare har en synlig deklaration på utsidan av tanken i plast om vad behållaren innehåller)
5. Retur
Vi tar emot följande på retur:
🟢 IBC
Vi tar ej emot följande på retur:
🔴 Plåtfat
Vi hämtning skall bifogad retursedel vara ifylld och vara i den vattentäta plastfickan. Sedeln skannas sedan av chauffören.
Behållaren får ej innehålla någon vätska och får ej vara plomberad på något sätt.
(du behöver ej tvätta ur behållaren)
Retur kan göras på följande sätt:
- Genom bokning av retur, retur sker en gång per månad.
- Genom retur på återkommande leverans.
6. Jag bor inte i Sverige, kan jag ändå beställa?
Om du är bosatt utanför EU kan du inte handla av oss.
7. Andra betalsätt
Du kan utföra betalning till IBAN konto från andra appar och webbplatser så som:
- WISE
- PAYSEND
- LUNAR
- BLACKCAT CARD
- REVOLUT (mycket populär)
Du betalar vanligtvis med ditt betalkort utfärdat från din bank i dessa appar helt säkert och normalt sett billigare än din ordinarie bank. Vissa av apparna ger dig cashback när du tex överför pengar.
8. Hur kan det vara så billigt?
Att handla från Östeuropa är generellt mycket billigare än att köpa produkter från tex Sverige. Inköpspris är marknadsanpassade direkt från våra leverantörer. Bulgarien är det land i Europa med lägst skatt med endast hela 10 % samt mycket låg koldioxidskatt därav kan vi hålla otroliga priser gentemot våra kunder.
Vi arbetar konstant med våra leverantörer för att hålla våra priser helt marknadsanpassat gentemot våra kunder.
Att handla via oss gör att du kan spara in tusentals kronor på ditt bränsle eller andra produkter.
Ingår frakt?
Det ingår beroende på vilken fraktmetod du väljer i kassan, med våra lokala samarbetande åkerier erbjuder vi fri frakt inom Europa dock tar vi tar ut en fast avgift för andra fraktmetoder så som DB SHENKER, DHL och för Expressfrakt. Du kan dock välja flera olika leverantörer inför leverans och du ser varje pris för varje leverantör i kassan.
9. Övrigt
Behöver du hjälp?
Kontakta Kommerskollegium om handelshinder
Har du stött på problem i handeln med andra länder? Anmäl det till Kommerskollegium, som arbetar med att lösa handelshinder på flera olika sätt, både inom och utanför EU. Hjälpen är kostnadsfri.
Så anmäler du handelshinder på Kommerskollegiums webbplats
Kontakta Tullverket om tullfrågor
Ring till Tullverket om du vill ha hjälp med tullfrågor. Telefonnumret är 0771-520 520. Ringer du från utlandet är telefonnumret +46 771-520 520.
Kontakta Skatteverkets skatteupplysning
Skatteupplysningen på Skatteverket svarar på alla typer av skattefrågor. Telefonnumret är 0771-567 567.
Ringer du från utlandet är telefonnumret + 46 8-564 851 60.
Kontakta Skatteverkets informationstjänst om punktskatter
Vänd dig till Skatteverket om du har frågor om punktskatter, exempelvis om uppskovsförfarande, säkerheter, EMCS, e-AD, återbetalning av punktskatt och dubbelbeskattning.
Kontakta Skatteverkets särskilda upplysning för punktskatter
10. Kan man ringa er?
Tidigare hade vi otroligt mycket telefonsamtal vilket krävde stora personalresurser och en hög kostnad för endast operatörer för telefoni, styrelsen tog beslut 2024-10-07 om att lägga ner våran telefonväxel och istället ha kontakt med våra kunder via digitala kanaler så som våran chatt och vårat kundcenter. Detta möjliggör att vi kan hålla låga priser...
12. Kan jag beställa alla produkter från Balkan Diesel hos en återförsäljare?
Nej, du kan inte beställa alla våra produkter via en återförsäljare.
En återförsäljare kan ej sälja flygbränsle om återförsäljaren saknar tillstånd, dock kan du beställa via återförsäljaren bränsle som i sin tur beställer åt dig. Om du beställer via en återförsäljare är det återförsäljarens pris, betalningsvillkor och betalsätt som gäller. Tänk på att återförsäljare kan ha ett annat pris på produkterna än de vi säljer i våran webbshop.
13. Jag blev illa bemött av en återförsäljare, hur går jag tillväga?
Om du blivit bemött på ett oproffsigt sätt ber vi dig att kontakta kundtjänst via telefon eller chatt så snart som möjligt så upprättar handläggaren direkt ett klagomål gentemot återförsäljaren. Våran regionansvarig är den som utreder problemet som uppstått och rapporterar sedan till styrelsen som därefter fattar beslut. Alla klagomål registreras i registret för ÅF.
14. Kan jag hämta bränsle direkt hos er eller andra produkter?
Absolut kan du hämta bränsle eller andra produkter på någon av våra centraler i Bulgarien. Våra centraler finns belägna i Stara Zagora, Plovdiv, Burgas, Obzor samt i Varna. Du behöver boka i förväg för hämtning och väl på plats måste du anmäla dig till vaktcentralen för att få din besöksbricka och ditt fordon måste vägas in och ut. Betalning gör du väl på plats med betal/kreditkort eller kontant i den bemannade kassan som finns på varje central. Betalar du med kort utgivet från bank i annat EU land kan din kortutgivare ta ut en transaktionsavgift samt valutaväxlingsavgift på ditt köp. Observera att du även behöver visa upp ett tillstånd från Bulgariska myndigheter att du har rätt att transportera bränsle/oljor, enligt lagstiftning är vi skyldiga att se ett sådant tillstånd innan utlämnande.
(endast betalning i BGN accepteras)
15. Kan jag som kund spåra min order online?
Med DHL och SCHENKER som fraktmetod kan du spåra din beställning med den länk som skickas till dig per automatik när ordern lämnar någon av våra centraler. Väljer du något av de lokalåkerier vi samarbetar med kan du spåra din order via vårat logistiksystem helt i realtid på https://order.balkandiesel.se .
16. Jag har ej fått någon bekräftelse på att min betalning är mottagen?
Per automatik får du en bekräftelse till den e-post du angett vid köptillfället samt ett sms. Vårat system tar emot data per automatik och läser av ordernummer mot betalning vilket genererar dig en bekräftelse på din betalning är mottagen och även ett kvitto i PDF-format bifogas på din betalning.
17. Varför kan jag inte få betala mot faktura eller via klarna?
Vad det gäller Klarna kan vi i dagsläget ej erbjuda det betalalternativ då de inte är verksamma i just Bulgarien. Om Klarna i framtiden beslutar sig för att ta sig in på den Bulgariska marknaden och bli godkända av Bulgariska staten kommer vi att se över möjligheterna att ta emot betalning via Klarna.
18. Varför är det ett annat pris hos en återförsäljare än i webbshoppen?
En återförsäljare sätter sina egna priser och har dessutom möjlighet att ta emot en order direkt för kundens räkning. Du har också möjlighet att reklamera en produkt hos en återförsäljare.
19. Jag fick en avi att min order finns att hämta hos en återförsäljare/central/postombud, vad menas med detta?
Om du valt fraktmetod att hämta hos närmaste återförsäljare är du skyldig att själv hämta ut din order på plats då vi levererar direkt till en närmaste återförsäljare. Finns ingen återförsäljare så pass nära dig kan vi lämna en order till en lastbilscentral eller ett postombud. Om du valt denna fraktmetod och du som kund ändå vill ha utkört din order kan du behöva att betala extra fraktkostnad som återförsäljaren/centralen/postombudet debiterar.
20. Jag har ej fått en orderbekräftelse
Normalt sett får du en orderbekräftelse omgående till den angivna e-posten i din beställning, du bör även få ett sms per automatik att din order är mottagen om du angett ett mobilnummer. Vid sällsynta fall kan det hamna i din skräpkorg. Om du har problem att hitta din orderbekräftelse ber vi dig att ta kontakt med kundtjänst omgående.
21. Jag trodde ni endast sålde bränsle eller produkter till fordon?
Som vårat företagsnamn tyder är det lätt att tro vi endast säljer fordonsrelaterade produkter, men i rätta verket är vi ett wholesale företag. Vi tecknar avtal med många olika leverantörer av många olika produkter där vi sedan köper in större lager för att sedan sälja till våra kunder vi är inget dropshippingföretag utan vi äger våra lagrade produkter. BalkanDiesel EAD har därför egna lagerlokaler med alla produkter vi säljer, dock lagrar vi ej bränsle på våra egna lagercentraler. Vi tar emot tips på olika produkter som kunder vill köpa , tips kommer från kunder själva, återförsäljare och personal som arbetar på BalkanDiesel. När ett tips inkommer tittar våra upphandlare på tipset, lämnar ett förslag till beslut till styrelsen som sedan fattar beslut om inköp.
22. PayPal som betalningsalternativ?
Efter beslut i samråd med våra samarbetspartners, leverantörer samt ägare av BalkanDiesel EAD har vi valt att inte erbjuda PayPal som en betalmetod.
23. Är eran webbshop säker och krypterad?
Absolut är våran webbshop och våra system helt säkra och krypterade med ett så kallat SSL certifikat. Detta ser ni genom att kolla till vänster om webbsidan i sökrutan i din webbläsare där en ikon av ett hänglås är synligt.
24. Är ni ett svenskt företag?
Nej vi är inte ett svenskt företag i juridisk mening, vi är dock ett svenskägt bulgariskt företag med säte i Bulgarien. Företagets ägare består helt enbart av svenskar samt 90 % av personalen som arbetar är svensktalande personal.
25. Jobbar all personal hos BalkanDiesel i Bulgarien?
90 % av all personal arbetar i Bulgarien på olika avdelningar samt på olika platser där vi har kontor eller lagerhantering. Vi har även lokalkontor i andra länder där det krävs att vi är fysiskt närvarande som då är avsett för partners, myndigheter eller för lokala kunder för att kunna bedriva våran verksamhet i just det landet. I övriga fall har vi normalt sett återförsäljare i många länder som representerar BalkanDiesel utöver sin egen verksamhet.
26. Varför kan jag ej betala mot faktura?
BalkanDiesel EAD måste följa lokal lagstiftning då vi är ett bulgariskt bolag och kan därför endast erbjuda betalningsmetoder som är godkända av bulgariska handelsdepartementet samt av staten. Att erbjuda kredit mot kunder när man köper produkter är inte en vanlig betalningsmetod i Bulgarien och heller ej helt accepterad som en betalningsmetod (finns undantag att statens företag och organisationer skall kunna handla mot kredit), skulle kredit eventuellt erbjudas mot en kund måste den som tilldelas kredit inneha ett Bulgariskt personnummer (Номер на социална осигуровка / ЕГН) eller som företag inneha ett organisationsnummer (Булстат). Företag som tilldelar kredit mot en kund skall ha god kundkännedom samt utföra en kundkännedomsdeklaration (KYC) vid erbjudande om kredit enligt lokal lagstiftning. Kund kan dock tilldelas kredit utöver ovanstående regler om en säkerhet ges från kunden med en så kallad deposition och då krävs inget personnummer/organisationsnummer i Bulgarien.